Camera's

Omstreeks mijn twaalfde levensjaar (1960) heb ik voor het eerst met het fototoestel (Agfa Isolette) van wijlen mijn vader de eerste beelden gemaakt.  Aangezien met dit toestel zowel de sluitertijd, het diafragma alsook de afstand tot het voorwerp manueel moesten ingesteld worden heb ik me enkele jaren later een eenvoudig handboek over fotografie aangekocht om mij verder te verdiepen in deze boeiende techniek en uiteraard de magie van de donkere kamer. De 6x6-negatieven waren daar trouwens in dat opzicht de ideale basis om mooie afdrukken in zwart/wit te maken.

Vanaf zowat 1978 heb ik me de eerste kleinbeeldcamera aangeschaft. Het was van Oost-Duitse makelij maar, gezien de minder goede kwaliteit van het beeldmateriaal besloot ik in 1991 mijn eerste analoge reflexcamera (Minolta 3xi) aan te schaffen. Daar bleef het helaas niet en zo groeide mijn arsenaal aan camera's gestadig aan. Hierna een overzicht.        

Agfa Isolette V

Het eerste model van de Agfa Isolette verscheen  in 1938 op de markt, gemaakt door Agfa Kamerawerk AG, München, Duitsland, vanaf 1938, en de serie camera's bleven tot ongeveer 1960. De Isolette is een compacte horizontale foldingcamera voor twaalf foto’s 6 x 6 cm of  zestien 4,5 × 6 cm beelden.

Het eerste type bleef in productie tussen 1938 en 1942, daarna volgde het type Isolette 4.5 dat geproduceerd werd tussen 1945 en 1950 en vervolgens het type Isolette V (zie afbeelding hiernaast) dat verkocht werd tussen 1950 en 1952.

Aangezien bij deze camera zowel de sluitersnelheid, als het diafragma en de afstand tot het onderwerp manueel dienden ingesteld te worden werd hij erg populair, zowel bij de Duitse militairen tijdens de oorlog als bij de geallieerde bezettingslegers (waartoe wijlen mijn vader behoorde) na de oorlog. Dit model kreeg dan ook al snel de naam “Soldatencamera”.

Minolta 3xi

De Dynax 3xi is een autofocus 35mm film SLR. Het was Minolta's goedkoopste systeemcamera met modus voor automatische keuze van brandpuntsafstand. Het behoorde tot Minolta's derde serie camera's met Minolta AF-mount . Natuurlijk werkte de nieuwe functie alleen met de ZOOM xi-objectieven die gemotoriseerde zoominstelling hadden.

Jaar van de lancering en aankoop 1991.

Minolta Dynax 500 si Super

De Minolta Dynax 500si Super is een autofocus SLR-camera voor 35mm film gebouwd in 1994.

De elektronisch gestuurde verticale rechthoekige schuifsluiter heeft een snelheid van 30 tot 1/2000 seconde met een flashsynchronisatie van 1/90. De programma belichtingsmodus bevat vijf afzonderlijke modi, waaronder portret, landschap, close-up, sport en nachtportret. De meting is TTL gebaseerd op een 8-segment honingraat silicium fotocel met een bereik van 1 tot 20 EV (ISO 100, f / 1.4) en een spotmeting bereik van 4 tot 20 EV. Het kan DX gecodeerde films gebruiken met een snelheid van 25 tot 5000 ISO.

De film wordt automatisch herwikkeld aan het einde van de rol, maar ook voor het einde van de rol is een handmatig terugspoelen mogelijk. De ingebouwde flitser heeft een GN van 12. Een AF-verlichting is ook in de flitser, waardoor het mogelijk is om nauwkeuriger te concentreren in donkere omstandigheden.

Minolta Dynax 505 si Super 

Deze camera is een verbeterde versie van de Dynax 500 si Super en werd op de markt gebracht in 1998.

Hij is voorzien van een autofocussysteem dat begint te werken van zodra de zoeker naar het oog van het model wordt verplaatst. Hij is voorzien van twee verticale AF-sensoren en een enkele  dwarssensor, gecontroleerd door een fuzzy lock systeem.

Ikzelf heb deze camera hoofdzakelijk aangekocht om samen met de 500 te kunnen gebruiken, waarbij op de ene een ASA 100 kleurenfilm werd gebruikt en op de andere een  ASA 400 kleurenfilm of een zwart/wit film, afhankelijk van de situatie waarin moest gefilmd worden. 

Minolta 7 Limited

De DYNAX 7 werd uitgeroepen tot de Europese Camera van het Jaar 2001 - 2002 door de European Imaging and Sound Association (EISA) en de Beste Foto SLR Camera voor het jaar 2001 - 2002 door de Technical Image Press Association (TIPA). De Dynax 7 won ook de prijs van de Camera Grand Prix 2001 van de Japan Camera Press Club.

Sinds de introductie in de herfst van 2000 heeft de Dynax 7 een reputatie gewonnen voor een uitzonderlijke combinatie van intuïtieve werking en een hoogwaardig fotografisch instrument. Het compacte lichaam van de camera bevat een geavanceerd 9-punts AF-systeem. Het nieuwe AF-systeem heeft de mogelijkheid om direct te schakelen van autofocus op handmatige scherpstelling zonder de instellingen te moeten veranderen of het fotograferen te onderbreken en beschilt eveneens  de eerste navigatieweergave ter wereld.
De Dynax 7 Limited biedt aantrekkelijke eigenschappen. Het lichaam heeft een elegante getextureerde afwerking, gouden etikettering en metalen bedekte wieltjes. De capaciteit van de gegevensgeheugen is verhoogd en de bedieningselementen zijn opnieuw ontworpen voor een uitstekende werking. Navigatie Display heeft speciale openings- en sluitschermen om fotografen te helpen bij het opslaan van gegevens. Een professioneel toestel van uitstekende kwaliteit en hoogstaande techniek.

Sony α 100

Sony α100 (DSLR-A100) is de eerste digitale single-lens reflex camera (DSLR) op de markt gebracht door Sony. Het is opvolger van de vorige Konica Minolta DSLR-modellen nadat Sony de camera-afdeling van Konica Minolta had overgenomen De α100 behoudt een gelijksoortig lichaamsontwerp en terwijl de Konica Minolta's Anti-Shake- sensor, die de beeldstabilisatiefunctie verplaatst, met de naam Super SteadyShot, wordt verbeterd. Het maakt gebruik van een 10,2 megapixel APS-C maat CCD sensor . Een andere opmerkelijke eigenschap van Konica Minolta is Eyestart, die zorgt voor automatische autofocus- activering door de aanwezigheid van het oog van de fotograaf op de zoeker te detecteren, waardoor de camera-respons verbetert.

Een ander opmerkelijk kenmerk is een automatisch vibrerende CCD om stof te verwijderen elke keer dat de camera uitgeschakeld is. De camera behoudt dezelfde autofocuslensbevestiging die in 1985 met de Minolta Maxxum 7000 werd geïntroduceerd, waardoor het gebruik van de miljoenen bestaande Minolta AF- objectieven verder kunnen gebruikt worden. Dit was de doorslaggevende reden waarom ik in 2006 koos voor deze camera. Het was mijn eerste digitale camera waarmee ik meteen aan de slag kon om het digitaal fotograferen onder de knie te krijgen.    

Sony α 700

De Sony α700 (DSLR-A700) was het tweede model dat in 2007 werd gelanceerd in de Sony α-serie met een APS-C sensor. Een digitale single-lensreflexcamera, die de α100 opvolgde, met een aantal opmerkelijke verbeteringen. Sommige technologieën van de camera werden geïnspireerd door de voormalige Konica Minolta Maxxum 7D , zoals de man-machine commando interface/commando's, LCD-menu's, zoeker en lens mount.

Het was in ieder geval een camera die bedoeld was voor de betere amateurfotograaf die in 2011 opgevolgd werd door de SLT-A77.

De Exmor CMOS-sensor met 12,24 megapixels was in staat om beelden op een resolutie van 4288 × 2856, in combinatie met een BIONZ-beeldverwerker, bij ISO gevoeligheden tussen 3200 en 6400 de ruis behoorlijk te reduceren.

Andere updates omvatten de uitbreiding van de belichtingsbeugel 2 EV en het verbeteren van hoge ISO-beeldkorrel, een HDMI-uitgang alsook een body gemaakt uit een magnesiumlegering.

Sony α 850

Toen de Sony DSLR-A900, full-frame, in september 2008 werd geïntroduceerd, leek het een ongelooflijk goede deal: een full-frame DSLR met een weerbestendige professionele body en een enorme 24,6 miljoen pixels resolutie.

De camera was zondermeer bedoeld voor de pixelshongerige fotografen met een relatief laag budget.  

Helaas lag de aanschafprijs te dicht in de buurt van de concurrentie en dus besloot Sony in 2009 om de DSLR-A850 te introduceren met een lagere zoekerdekking en de buffergrootte  te verminderen van 3,0 naar 5,0 fps. bij continue opnamesnelheid. De overige functies bleven ongewijzigd met als de meeste opmerkelijke nieuwigheid, ’s werelds eerste Steady Shot INSIDE full frame beeldsensor shift stabilisatie.

Sony Nex 5 

De Sony NEX-5 is een spiegelvrije digitale camera met een APS-C sensor en verwisselbare lenzen die gelanceerd werd in 2010. Hij heeft dus de functies van een SLR-camera terwijl  behuizing is gemaakt van een stevige magnesiumlegering.  

De NEX-5 schiet 14,2 megapixelstilleven en heeft een 7- frames opnamemodus. Het grootste nieuws is echter dat de Sony NEX-serie het eerste verwisselbare lens digitale camerasysteem heeft ontworpen om de continue autofocus en belichtingsaanpassing aan te passen tijdens het opnemen van video, waarbij alle componenten, lichamen en lenzen de functie ondersteunen.

De 14,2 megapixel Exmor APS HD CMOS-sensor is verantwoordelijk voor de hoge kwaliteit van het beeldmateriaal. 

Het is een bijzonder handige een veelzijdige camera waar zowel de geoefende amateurfotograaf als de beginneling maximaal gebruik kunnen van maken.

Sony α 7 R II - Sony α 7 R III - Sony α 9

De Sony Alpha A7R Mark II systeemcamera is 's werelds eerste Full Frame camera met een beeldstabilisatie over 5-assen en een 42,4 MP Exmor R back-illuminated CMOS-sensor. De camera is compact en verfijnd voor een intuïtieve bediening en biedt een verbeterde snelle, hybride autofocus met 399 focuspunten waardoor razendsnelle scherpstelling, super brede dekking en uitzonderlijk effectief volgen van snel bewegende onderwerpen mogelijk worden.

De beeldsensor levert daarbij prachtige beelden van hoek tot hoek en een verbluffende resolutie van 42,4 MP. U geniet met de Alpha A7 Mark II van weinig ruis, een extreem breed dynamisch bereik en verbazingwekkend rijke en subtiele kleurgradaties.

De ISO-waarde kan ingesteld worden tot 102400 en er kan gefilmd worden in 4K video in XAVC-indeling terwijl er ook Wifi en NFC aan boord is.

Kortom een schitterende fotocamera die ondertussen in de smaak is gevallen van vele amateur- en beroepsfotografen. De hoge noteringen in de ranking van de beste camera's en de groeiende verkoopcijfers liegen er niet om. Persoonlijk ben ik uitermate tevreden over de kwaliteit van het beeldmateriaal dat door deze camera geproduceerd wordt.

Sedert de maand maart 2018 ben ik eveneens de gelukkige eigenaar van de  Sony Alpha A7R Mark III, die qua prestaties en gebruiksgemak met kop en schouders uitsteekt boven de Mark II. Gewoon een fantastisch camera.

 

In december 2018 heb ik mijn Sony Alpha A7R Mark II ingeruild en vervangen door een Sony Alpha A9. Deze camera heeft weliswaar "slechts" een beeldsensor met 24,2 megapixels maar haalt wel een indrukwekkende snelheid van 20 beelden per seconde.wat in sommige omstandigheden bijzonder handig is. 

Als bezoeker van deze website zou je kunnen concluderen dat ik een echte SONY-fan ben, vergelijkbaar met de harde kern van NIKON- en CANON-fanaten, die alle andere cameramerken als minderwaardig beschouwen. Niets is minder waar! De reden waarom ik bij SONY  terechtgekomen ben heeft te maken met de overschakeling van de analoge fotografie naar de digitale fotografie. Omdat al mijn analoog materiaal destijds aangekocht werd bij MINOLTA en SONY ondertussen dit merk had overgenomen kon op mijn nieuwe digitale camera SONY α 100 zowel mijn objectieven als al het andere randmateriaal blijven gebruiken. Nadien ben ik SONY trouw gebleven, omdat het materiaal aan mijn verwachtingen voldeed, zonder daarom een fanatiekeling te worden van het merk. Ik ben er mij bewust van dat naast NIKON, CANON en SONY er nog tal van andere merken zijn die eveneens zeer degelijk fotomateriaal op de markt brengen.

Het is me in de loop der jaren vaak, en in de meest uiteenlopende omstandigheden, opgevallen dat wanneer je in een gezelschap van fotografen vertoeft die fanatiek zweren bij NIKON of CANON je zelfs met zekere minachting benaderd wordt.

Een andere vaststelling, en die heb ik reeds enkele malen in de praktijk heb meegemaakt,  heeft te maken met de aankoop van een fototoestel.  Telkens en dus zonder een uitzondering pakte men uit met hetzij een NIKON of een CANON er werd er slechts een SONY-camera uit de kast gehaald wanneer er uitdrukkelijk om gevraagd  werd. Een bizarre vaststelling, maar misschien ligt de oorzaak bij het feit dat de boterhammen van NIKON en CANON behoorlijk royaler van beleg voorzien zijn.

Ondertussen is er echter een kentering aan de gang, wellicht mede door het feit dat het gamma van SONY-camera's en lenzen de laatste twee jaar behoorlijk werd uitgebreid en ook heel wat innoverende technieken op de markt heeft gebracht tegen betaalbare prijzen, waardoor de aantrekkingskracht en populariteit is gaan groeien. De fotograaf kan er tenslotte alleen maar beter van worden en ik ben erg tevreden over de kwaliteit van het beeldmateriaal dat ik maak met mijn SONY-materiaal. Of met andere woorden, is dit uiteindelijk niet de essentie van het verhaal.